طرح چند سؤال در مورد المپیاد ریاضی

با بازگشت تیم یک دوره المپیاد به پایان رسید. طبق روال سال‌های گذشته از امروز به بعد آمار بازدید از این وب‌لاگ نیز به شدت کاهش خواهد یافت.

به نظر من بد نیست قبل از این‌که این اتفاق بیفتد علاقه‌مندان به المپیاد نظرات و تحلیل‌های خود را مطرح کنند و به بحث بگذارند.

یک وجه از این نظرات به نقد و بررسی عمل‌کرد تیم برمی‌گردد. وجه دیگر نگاهی به وضعیت المپیاد در سطح جهانی است.

سایت رسمی المپیاد بین‌المللی ریاضی اطلاعات بسیار دقیقی از نتایج جزئی المپیاد را از ابتدا تا کنون ثبت کرده است که این اطلاعات می‌تواند مواد خام جالبی برای تحلیل‌های آماری باشد.

  • روند رشد کشورها در المپیاد چه‌گونه بوده است. کدام‌ها رو به افول هستند و قدرت‌های نوظهور کدام‌ها هستند؟
  • چه‌گونه می‌توان کشورها را به لحاظ فرهنگ المپیاد دسته‌بندی کرد؟ مثلاً آیا توانایی کشورهای آسیای شرقی در شاخه‌های هندسه، ترکیبیات، جبر و نظریه اعداد شبیه هم است؟
  • رتبه کشورها با توجه به رتبه چند سال گذشته تا چه حد قابل پیش‌بینی است؟
  • کدام کشورها دانش‌آموزان را چندین مرتبه به المپیاد می‌آورند؟ این موضوع چه نقشی در رتبه تیم دارد؟
  • اعضای کدام تیم‌ها یک‌دست هستند؟ یک‌دست بودن چیزی بیش از این است که نمره‌هایشان نزدیک هم باشد. معنی آن این است که یک سؤال یا برای همه قابل حل است یا برای همه غیرقابل حل است.
  • و...

پاسخ به سؤال‌های بالا روش احتیاج به انتخاب یک روش آماری منطقی دارد که چندان بدیهی نیست و به‌علاوه پاسخ باید با رسم نمودارهای هوش‌مندانه به لحاظ بصری قابل فهم شود.

البته سؤال‌های دیگری را هم می‌توان مطرح کرد که به اطلاعاتی خارج از اطلاعات این سایت نیاز دارد؛ سرنوشت المپیادی‌های کشورهای مختلف چیست؟ چه‌کاره می‌شوند؟ در کشور خود درس می‌خوانند یا در کشورهای دیگر؟ سرانجام به کجا می‌روند؟ رنگ مدال آن‌ها آیا نقشی در این اتفاقات دارد؟ و...

خوب بود اگر المپیاد داخلی نیز سایتی شبیه سایت رسمی المپیاد بین‌المللی ریاضی داشت.

یادآوری: به نظر شما چه‌گونه می‌توان نقش المپیاد ریاضی در شناسایی و رشد استعدادهای کل کشور را تقویت کرد؟

/ 0 نظر / 43 بازدید